poniedziałek, 30 grudnia 2013

_Lista lektur Osowiałej-Sowy i podsumowanie blogowe

   Rok 2013 zaczął się dla mnie w japońskiej bibliotece. Przez jej wysokie okna wpadały promienie, zbliżające się do kanapy, na której siedziałam między piramidami książek. Spojrzałam na zegar, ósma rano. Dotarło do mnie, że w Polsce, w tym własnie momencie, wystrzeliwują korki szampanów.
   Obiecałam sobie, bez świadków, że będę czytać dużo książek. W zasadzie można uznać to za moje jedyne postanowienie. Dużo książek - raczej niefortunne określenie. Gdyby chodziło tu o ilość, to czytałabym przez cały rok tylko nowelki i cienkie tomiki poezji (nie oznacza to, że nie cenię takich form literackich).
   Raczej postanowiłam, że po powrocie z Japonii zapiszę się do warszawskich bibliotek, wrócę do ledwie napoczętych książek lub takich, które już kiedyś czytałam (sentyment) i oczywiście poznam nową literaturę.
To wszystko utworzyło się w taką listę lektur:
1) Adam Wiedemann - 'Filtry'
2) Jerry Hopkins & Danny Sugerman - 'Nikt nie wyjdzie stąd żywy'
3) Dorota Masłowska - 'Kochanie, zabiłam nasze koty'
4) Janina Zającówna - 'Mój wielki dzień'
5) Haruki Murakami - 'Wszystkie boże dzieci tańczą'
6) Haruki Murakami - 'Na południe od granicy, na zachód od słońca'
7) Marcin Bruczkowski - 'Bezsenność w Tokio'
8) Alex Kerr - 'Japonia utracona'
9) Rafał Tomański - 'Tatami kontra krzesła'
10) Ernest Diment - 'Sztuka myślenia'
11) Peter L. Berger - 'Zaproszenie do socjologii'
12) Halina Poświatowska - 'Jestem Julią'
13) Joanna Bator - 'Japoński wachlarz'
14) Herta Muller - 'Lis już wtedy był myśliwym'
15) Marek Hłasko - 'Ósmy dzień tygodnia'
16) Marek Hłasko - 'Robotnicy'
17) Marek Hłasko - 'Pętla'
18) Marek Hłasko - 'Lombard złudzeń'
19) Leszek Gnoiński - 'Kult Kazika'
20) Oscar Wilde - 'Bajki'
21) Marzena Filipczak - 'Jadę sobie'
22) Mark Twain - 'Tajemniczy przybysz'
23) Konstanty Ildefons Gałczyński - 'Ulica szarlatanów'
24) Bruno Schulz - 'Sklepy cynamonowe'
25) Truman Capote - 'Psy szczekają'
26) Truman Capote - 'Inne głosy, inne ściany'
27) Truman Capote - 'Gwiazdka'
28) Truman Capote - 'Harfa traw'
29) Truman Capote - 'Śniadanie u Tiffany'ego'
30) Boris Vian - 'Opowiastki do pociągu'
31) Francis Scott Fitzgerald - 'Trudna podróż'
32) Francis Scott Fitzgerald - 'Diament wielki jak góra'
33) Francis Scott Fitzgerald - 'Listy do córki'
34) Erika Warmbrunn - 'Gdzie kończy się droga. Samotna podróż po Azji'
35) Piotr Kraśko - 'Japonia'
36) Piotr Kraśko - 'Szwecja'
37) Piotr Kraśko - 'Afryka'
38) Piotr Kraśko - 'Alaska'
39) Agnieszka Osiecka - 'Sztuczny miód'
40) Sławomir Shuty - 'Cukier w normie'
41) Howard S. Friedman - 'Osobowość. Jak żyć w harmonii ze światem'
42) Beata Pawlikowska - 'Blondynka w Tasmanii'
43) Beata Pawlikowska - 'Blondynka w Himalajach'
44) Beata Pawlikowska - 'Blondynka w Tybecie'
45) Lucy Maud Montgomery - 'Ania z Zielonego Wzgórza'
46) Robb Maciąg - 'Rowerem przez Chiny, Wietnam, Kambodżę'
47) Iwona Chmielewska - 'Pamiętnik Blumki'
48) Iwona Chmielewska - 'Cztery strony czasu'
49) Elżbieta Święcicka-Macavoy - 'Miłosna obsesja, czyli syndrom M. M.'
50) Agata Kołodziej - 'Najlepszy poeta nigdy nie wygrywa'
51) Martyna Wojciechowska - 'Kobieta na 2 krańcu świata'
52) Wojciech Cejrowski - 'Przewodnik WC'
53) Olgierd Budrewicz - 'Podróż do czterech rogów świata'
54) Liza Crihfield Dalby - 'Byłam gejszą'
55) Maria Dąbrowska - 'Najdalsza droga'
56) Gabriel Leonard Kamiński - 'Pan Swen, wrocławska abrakadabra'
57) Ernest Hemingway - 'Stary człowiek i morze'
58) Lama Ole Nydahl - 'Bungee mądrości'
59) Lama Ole Nydahl - 'O naturze rzeczy'
60) Pema Cziedryn - 'Kiedy życie nas przerasta'
61) Regina Brett - 'Bóg nigdy nie mruga'
62) Joe Ptasiński - 'Cud, miód i zgrzytanie zębów'
63) Joe Ptasiński - 'Ceremonidła paciorkowe'
64) Bolesław Prus - 'Lalka'
65) Nigel Barley - 'Niewinny antropolog'
66) Rafał Drozdowski - 'Obraza na obrazy'
67) David M. Buss - 'Psychologia ewolucyjna'


   Oprócz wymienionych książek, przeczytałam z tysiąc stron kserówek z tekstami naukowców, przede wszystkim antropologów, filozofów, ekonomistów i językoznawców. Największymi odkryciami są dla mnie: Alfred Schütz, Michel Foucault i Claude Lévi-Strauss (odkryty na nowo). Całym rymisercem mogę polecić książki z numerami: 2, 10, 13, 23, 25, 28, 32, 34, 48, 58, 63, 65 i 67. Zgubiona książka to numer: 56. Zrecenzowane na blogu książki: 7, 9, 13 i 21. Wykonałam też sporo kolaży na podstawie tomików o numerach: 62 i 63 (na zdjęciu przykład).
   Oczywiście postanowienie intensywnego czytania książek nie zostanie porzucone pierwszego stycznia. Po prostu wróciłam do spacerów po bibliotekach, czytania w wannie, łóżku i środkach komunikacji miejskiej.

~~~

   Na koniec małe podsumowanie, co najczęściej czytaliście
na Osowiałej-Sowie w tym roku:






10 komentarzy:

  1. No to mnie przegoniłaś! Brawo!
    Chyba się zainspiruję Twoją listą i sięgnę w 2014 po T. Capote'a.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poważnie? Przecież co chwilę czytasz jakiegoś nowego e-booka : )
      Capote to aktualnie mój najpisarz, proponuję zacząć go od nowelek.
      Pocztówka z nim od Ciebie stoi na półce wystawowej w kuchni : *

      Usuń
  2. hej Rymika, dziękuję za Twój odzew na mój facebookowy apel. cieszę się, że zajrzałam do Ciebie. jesteś w Japonii? zazdroszczę! moje miejsce nr 1 na liście podróży, kiedyś... pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć, Ania (tym razem poprawnie, ha). Nie, mieszkam teraz w Warszawie. Z Japonii wróciłam. Życzę podróży jak najbardziej!

      Usuń
    2. Ale się u siebie "nagadałam", teraz do Ciebie. Głupio mi z tą Japonią, bo wystarczy posta przeczytać, eh... Wczoraj było już późno, więc się nie wczytywałam. Twóje podróże do Olsztyna, jak widzę, są niemalże tak samo fascynujące, więc nie zazdroszczę już tak bardzo Japonii jak wczoraj. Oj, przygniotłaś mnie tą listą lektur, pewnie nie zdołam ich w nowym roku nadrobić, zważywszy na to, że od kilku właściwie już miesięcy czytam jedną powieść. Twoje zeszłoroczne postanowienie noworoczne staje się więc moim postanowieniem tegorocznym, basta! W ubiegłym roku się udało, miało być kreatywniej i jest. Dzięki za miłą wymianę komentarzową!

      Usuń
    3. Nie ma problemu! 'Twoje zeszłoroczne postanowienie noworoczne staje się więc moim postanowieniem tegorocznym, basta!' - cieszę się niezmiernie. I mogę potwierdzić, jest u Ciebie bardzo kreatywnie. Uśmiech!

      Usuń
  3. Również przeczytałam "Nikt nie wyjdzie stąd żywy" i jestem zachwycona :). Pozdrawiam serdecznie

    Anna M.
    zapraszam do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Co do książek: polecam dwie, które mocno łączą się z lubianą przez Panią kulturą japońską: "Manazuru" H. Kawakami oraz "Kobietę z wydm" Kobo Abe. pzdr.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, Hubert! Dopisuję do listy książek oczekiwanych na przeczytanie : D

      Usuń